Säätiö

Walter Ehrströmin säätiön tarkoituksena on elintarvikehygienian, erikoisesti maitohygienian edistäminen ja sen alan tieteellisen tutkimuksen tukeminen sekä mitalien myöntäminen hyvän maidon tuottajille ja ansiokkaasti elintarvikehygieniaa edistäneille.

Säätiö on perustettu 21.3.1958. Maidontuottajat ja maidontarkastusviranomaiset perustivat sen kunnioittaakseen pysyvällä tavalla tohtori Walter Ehrströmin uraauurtavaa työtä suomalaisen maito- ja elintarvikehygienian hyväksi. Keskeisessä asemassa säätiön perustamisessa olivat kauppaneuvos Elias Saura, MTK:n silloinen puheenjohtaja Juho Jännes ja maatalousministeriön ylijohtaja Eino Huhtala.

Säätiön puheenjohtaja vuonna 2018 on Eviran pääjohtaja Matti Aho ja asiamies Hanna Castro.

Vuonna 2017 säätiö jakoi yhteensä 87 800 euroa tutkimusapurahoja ja 10 400 euroa matka-apurahoja. Maidontuottajille jaettiin 346 kultaista, 56 hopeista ja 74 pronssista mitalia parhaan luokan maidon yhtäjaksoisesta tuottamisesta. Lisäksi säätiö myönsi kultaisen mitalin professori Hannu Korkealalle elintarvikehygieniaa edistävistä ansioista.